L’eclosió de la industrialització i l’arribada del ferrocarril, a finals del segle XIX, van ser els temes a debat de la primera sessió del cicle “3 eixos de progrés a Sabadell”, organitzat per la Delegació del Vallès d’Enginyers Industrials de Catalunya, el passat dilluns 9 d’octubre de 2023 a la seu del carrer Indústria a Sabadell.

Jordi Izard, coordinador del cicle, va explicar que “aquestes sessions són un acte obert a la ciutat, per reflexionar, fer balanç i propostes que ens portin a un document final i a un futur positiu”.  L’enginyeria ha jugat, en determinats moments de la història de Sabadell, un paper primordial en les diferents onades d’innovació i transformació que l’han fet créixer i progressar. Què n’ha quedat? Què se’n pot aprendre per encarar els reptes de futur?

La historiadora i economista, Enriqueta Camps, va assenyalar que aquest període de transformació va ser possible “pel capital humà, la salut i l’educació, que generen enginy i creativitat, així com, per adoptar una estratègia de diferenciació de l’oferta, al pensar en un producte diferent, únic i amb poca competència, com van ser els teixits de llana de qualitat”.

En una jornada, moderada per la historiadora Mercè Argemí, l’economista Montserrat Llonch va remarcar que, durant el segle XIX i fins a la segona meitat del XX, “Sabadell va vendre teixits de llana de qualitat i lideratge perquè va ser de les primeres ciutats que va apostar per mecanitzar els processos productius”. Al llarg de la jornada, es va destacar la creació del districte llaner com a un “ésser viu” que neix i es consolida a finals del XIX, creix i arriba a la seva màxima esplendor en els anys anteriors a la guerra civil. Llonch va remarcar “la falta d’adaptació i caducitat de la marca “llana de Sabadell” als nous temps (passar de la producció de peces de teles a la confecció)” com un dels principals motius del seu declivi cap als anys 60 i 70 del segle XX.

L’arribada del ferrocarril va ser clau per a la industrialització de Sabadell perquè va permetre disposar d’un transport ràpid, barat i amb una alta capacitat”, va apuntar l’historiador Esteve Deu. L’arquitecte Jaume Puig va afegir el punt de vista urbanístic en el debat, explicant que “en el creixement del districte llaner, va tenir un paper destacat el carrer de la Indústria, que connectava l’estació amb la zona del mercadal a l’actual passeig de la Plaça Major”.

El cicle de debat “Els 3 eixos de progrés a Sabadell” té com a objectiu repassar els moments de canvi i evolució més rellevants en la ciutat i identificar les eines, estratègies i claus per fer front als reptes de futur de Sabadell i el Vallès. Personalitats sabadellenques destacades del món de l’enginyeria, l’economia, història i urbanisme, participaran en 3 taules rodones que se celebraran a la seu de la Delegació, els segons dilluns dels mesos d’octubre, novembre i desembre.

Compartir